"Οταν ο λαός βρίσκεται μπροστά στον κίνδυνο της τυραννίας διαλέγει ή τις αλυσίδες ή τα όπλα"

"Οταν ο λαός βρίσκεται μπροστά στον κίνδυνο της τυραννίας διαλέγει ή τις αλυσίδες ή τα όπλα"

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Δευτέρα 4 Δεκεμβρίου 2017

Μορφώνοντας τα παιδιά των Φυλακών Αβέρωφ


Κατά την περίοδο 1945-1966, περίπου 1200 γυναίκες πολιτικές κρατούμενες του καθεστώτος βρέθηκαν στις Γυναικείες Φυλακές Αβέρωφ από όλα τα μήκη και πλάτη της χώρας. Άλλες ήταν στελέχη και μέλη του ΚΚΕ, άλλες μέλη και στελέχη της Εθνικής Αντίστασης, ενώ άλλες από αυτές ήταν απλώς συγγενείς ανταρτών του ΔΣΕ ή απλώς είχαν την μοίρα να κατάγονται από κάποιο "κομμουνιστικό" χωριό και συνελήφθησαν από το στρατό μαζικά ως "τροφοδότες" των ανταρτών. 

Μέσα σε αυτό το χάος των συλλήψεων, των βασανιστηρίων, των ανακρίσεων και των εκτελέσεων βρέθηκαν περίπου 100 ανήλικα παιδιά που είτε γεννήθηκαν μέσα στις φυλακές, είτε ακολούθησαν κάποια συγγενή τους εκεί. 

Η ομάδα συμβίωσης των γυναικών στις Γυναικείες Φυλακές Αβέρωφ, καθοδηγούμενη από το ΚΚΕ, κλήθηκε να αντιμετωπίσει το πρόβλημα των παιδιών των φυλακών, της διατροφής και της μόρφωσής τους. 

Στο ζήτημα της διατροφής, η ομάδα συμβίωσης εξασφάλιζε ημερησίως από ένα αυγό για κάθε παιδί και μια φέτα ψωμί με συμπυκνωμένο γάλα και λίγη ζάχαρη. Φυσικά η έξτρα τροφή των παιδιών δεν προερχόταν από τη μέριμνα του αστικού κράτους για αυτά, αλλά από το μικρό ταμείο της ομάδας, τα έσοδα του οποίου προέρχονταν από τα εμβάσματα των γυναικών που λαμβάνονταν από συγγενικά πρόσωπα και από την πώληση εργόχειρων σε πελάτες έξω από τη φυλακή, μέσω δύο καλόγριων του προσωπικού φύλαξης που είχαν κι αυτές συγγενείς πολιτικούς κρατούμενους στις Φυλακές Αίγινας.

Παράλληλα, οι άνδρες πολιτικοί κρατούμενοι των Ανδρικών Φυλακών Αβέρωφ φρόντιζαν να στέλνουν από το δικό τους υστέρημα, τρόφιμα και χρήματα στα παιδιά των Γυναικείων Φυλακών Αβέρωφ.

Ένα ακόμα σοβαρό ζήτημα υπήρξε η διαπαιδαγώγηση των ανήλικων παιδιών από την ομάδα. Προφανώς, σχολικά βιβλία απαγορευόταν να μπουν στη φυλακή και καμιά μέριμνα δεν υπήρχε από πλευράς κράτους για αυτά. Από την άλλη μεριά, η ομάδα συμβίωσης δεν ήταν διατεθειμένη να αφήσει τα παιδιά της έρμαια στην κατήχηση του αστικού κράτους αλλά να τους μεταλαμπαδεύσει τις αξίες της και το κοινωνικό της όραμα. Έτσι, οι γυναίκες των Γυναικείων Φυλακών Αβέρωφ επιστράτευσαν τις δασκάλες ανάμεσά τους για τη δημιουργία σχολικού προγράμματος και ασκήσεων. Οι δασκάλες πολιτικές κρατούμενες διέθεταν μόνο τα μολύβια τους, ελάχιστο χαρτί και λίγες αστικές εφημερίδες που "έμπαιναν" παράνομα στις Φυλακές Αβέρωφ. 

Δημιούργησαν ένα αξιόλογο πρόγραμμα δίωρων μαθημάτων, με βάση το οποίο, τα παιδιά παρακολουθούσαν την παράδοση της δασκάλας τους με θέματα ιστορίας, γεωγραφίας, γλώσσας ή αριθμητικής και έπειτα καλούνταν, με βάση το εκπαιδευτικό υλικό που είχε δημιουργήσει η ομάδα, λύσουν ασκήσεις ή να απαντήσουν σε ερωτήσεις.

Το υλικό που ετοίμαζαν οι δασκάλες είχε τη μορφή προγυμνασμάτων και για αυτό αξιοποιούνταν οι φωτογραφίες και τα άρθρα των εφημερίδων που η ομάδα διέθετε.

Ένα μικρό μέρος αυτού του υλικού σώζεται στο Αρχείο της Ιουλίας Πλουμπίδη και δημοσιεύτηκε στο εξαιρετικό βιβλίο της Μαντώ Νταλιάνη-Καραμπουτζάκη, Παιδιά στη δίνη του ελληνιού εμφυλίου πολέμου 1946-1949, σημερινοί ενήλικες. 

Το υλικό αυτό αναδημοσιεύουμε εδώ:










Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου